Sazino

همه چیز درباره سازه های غشایی چادری

همه چیز درباره سازه های چادری

همه چیز درباره سازه های غشایی چادری

سازه های غشایی یا چادری  و ناریخچه آن بر می گردد به چادرنشینی و کوچ نشینی که پیشینه ای کهن دارد. سازه های چادری به دلیل ویژگی های منحصر به فرد جایگاه خاصی در دنیای امروزی دارند. قسمت های اصلی و مهم این سازه ها از کابل، تیر و سقف گنبدی شکل ساخته شده اند. سازه های غشایی چادری از موادی مانند پارچه PVC با روکش پلی استر، پارچه HDPE با روکش پلی اتیلن، پارچه PTFE با روکش فیبر شیشه ساخته شده اند. سازه ها را بر اساس شکل ظاهری و نوع تکیه گاه به چندین دسته تقسیم می کنند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • سازه با تیرک بیرونی
  • سازه با تیرک درونی
  • سازه مخروطی
  • سازه زین اسبی
  • سازه کششی
  • سازه با سیم های معلق

همه چیز درباره سازه های چادری

سقف متحرک را بیشتر بشناسیم

سقف متحرک به نوعی از سایه بان اطلاق می شود که به شکل یک سقف بالای سازه شما قرار می گیرد. امروزه پیمانکاران و معماران به دنبال ایجاد خلاقیت و کاربرد محصولات جدید در ساختمان سازی هستند و کمتر کسی از مصالح قدیمی استفاده می کند. سقف متحرک تقریبا در همه مکان ها از پاسیوهای کوچک تا رستوران های بزرگ قابل استفاده است.
سقف های متحرک یا ازجنس پارچه هستند یا آلومینیوم و گاهی اوقات از جنس شیشه ساخته می شوند. زیبایی دکوراسیون، مقاومت سقف ها در برابر آب و هوا و استفاده از فضای باز از جمله مزایای سقف متحرک هستند. سقف متحرک نیز در استخرها، روف گاردن ها، پاسیوها و پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. این سقف ها را می توانیم بصورت برقی و یا مکانیکی هم استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید  سقف چادری

یک سازه چادری استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از ویژگی های مهم و اولیه سازه های چادری تاریخی و کهن بودن آنهاست. بنابراین ثابت شده هستند و در برابر فشار نیروی بیرونی مانند باد، باران و طوفان مقاوم هستند. میزان استفاده از مصالح برای ساخت سازه های چادری نسبت به بقیه سازه ها ارزان تر و مقرون به صرفه است. درصد اشتعال این سازه ها پایین است به همین دلیل در هنگام آتش سوزی بطور کارآمد عمل می کنند.
یکی دیگر از ویژگی های سازه چادری این است که مواد سازنده سازه ها ضد قارچ است و کپک نمی زند. از نظر ظاهری شفاف و صیقلی هستند و نور را براحتی از خود عبور می دهند. در تولید غشا های پارچه از الیاف های استاندارد بکار رفته است و مدرن ترین تکنولوژی نوین نیز در ساخت آنها طراحی شده است.

همه چیز درباره سازه های چادری

اهمیت طراحی و اجرای روف گاردن

با گسترش روزافزون شهر نشینی و کوچکتر شدن فضا، طراحان سعی کرده اند فضایی باغ مانند را در ساختمان ها طراحی کنندکه انسان ها را از آلودگی های شهر نجات دهد. به این فضاها روف گاردن نیز می گویند. روف گاردن یعنی ساختن چندین باغجه سرسبز روی بام ها است. در حال حاضر یکی از مواردی که موجب آرامش بیشتر می شود، استفاده از گل ها و گیاهان در ساختمان ها است.
افراد ساکن در این ساختمان ها می توانند از این فضا برای تفریح و استراحت استفاده کنند. یک نکته بسیار مهم در مودر روف گاردن ها، یکپارچگی سازه ها است که سقف ساختمان بتواند بار وارد شده از روف گاردن را تحمل کند. دلایل اهمیت طراحی و اجرای روف گاردن به شرح زیر است:
1. با ایجاد فضای سبز روی بام ساختمان هر چند کوجک باشد، یک چشم انداز زیبا را طراحی می کنید.
2. روف گاردن به یک فضای سبز با مدیریت ساده نیاز دارد
3. می توانید با هزینه های بسیار کمتر یک روف گاردن را طراحی و اجرا کنید.
4. گیاهان در روف گاردن بطور مستقیم از نور خورشید استفاده می کنند بنابراین رشد بسیار خوبی دارند.

بیشتر بخوانید  طراحی و اجرای روف گاردن

کلمات کلیدی مهم:

سازه غشایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *