Sazino

سازه های غشایی

سازه های غشایی

سازه های غشایی

سازه های غشایی نوعی سازه های پارچه ای هستند که سبک و انعطاف پذیر اند و به دلیل زیبایی و استحکام آن ها از دیر باز تاکنون مورد توجه اکثر مردم قرار گرفته اند. در روزگاران قدیم این سازه ها به صورت چادر بوده است که به واسطه عَلم به زمین وصل می شده اند که آن ها را از باد، باران و … محافظت می کرده است. حال امروزه این سازه های غشایی به شکل پارکینگ چادری، روف گاردن، سایبان های کنار استخر، آلاچیق چادری و … وجود دارند که در طرح های متنوع و ابعاد مختلف به بازار تولید و عرضه شده است. ما در این نوشته به بیان انواع این سازه ها، مزایا و نحوه سفارش آن پرداخته ایم، افرادی که قصد خرید این سازه ها را دارند می توانند تا پایان ما را همراهی نمایند.

تعریف سازه های غشایی

سازه های غشایی تعریفی جامع از تعادل نیروهای کششی می باشد که زیر مجموعه ای از سازه های فضایی به شمار می روند. این سازه ها به دلیل ویژگی هایی مانند سبک بودن، انعطاف پذیری و شفافیت پیشرفت چشمگیری داشته اند و در همین راستا برای ساخت بناهای تجاری، اداری، ورزشی و … به عنوان سایه بان به کار می روند. در این سازه های کششی یا غشایی باید کشش همیشه بر قرار باشد تا پارچه به کار رفته در آن به راحتی باوزش باد پاره نشود، وجود چروک در این سازه نشانه نبود نیروی کششی می باشد به همین دلیل است که هنوز بین سازه ی غشایی و سازه چادری تفاوتی وجود ندارد و افراد هر دو را به یک معنا می دانند.
به عبارت بهتر غشایی که در این سازه استفاده می شود، در برابر کشش مقاومت بالایی دارد و به عبارت دیگر می توان گفت، پارچه بهترین نوع از غشا است که در این سازه های چادری به کار می رود. سازه های غشایی از دو جز اصلی ساخته می شوند که شامل:
1. پارچه: پوسته کششی بسیار نازک است که نیروی کششی را به خوبی منقل می کند.
2. عنصر های فشاری: این عنصر ها شامل قوس ها و ستون های به کار رفته در این سازه است.

اجرای سازه های غشایی

انواع سازه های غشایی

ورقه های غشایی که در این سازه به کار می رود به راحتی در برابر نیروی بار خم می گردد، بنابراین تکیه گاه ها باید این غشا ها طوری را نگهداری کنند تا خم نشوند و نیرویی که به آن وارد می شود را به زمین منتقل کند. پس می توان گفت طراحی و حفظ این غشا ها بر عهده عنصر های فشاری مانند قوس و ستون ها می باشد به همین دلیل سازندگان سازه های غشایی را با توجه به شرایط ذکر شده در طرح های مختلفی می سازند که عبارتند از:
• زین اسبی
زین اسبی یک مدل از سازه های غشایی می باشد که به آن هایپر بولیک نیز گفته می شود، در ساخت این سازه دو گوشه آن را به طرف بالا و دو گوشه دیگر آن را به سمت پایین به شکل منحنی قرار می دهند. همین امر سبب می شود که گوشه های پایینی نیروهایی که به سمت بالا به سازه وارد می شود، مانند نیروی باد را دفع کند و همچنین گوشه های بالایی نیروهایی که به طرف پایین وارد می شود مثل فشارهایی که به سازه وارد می شود ( مانند برف) را دفع می کند که غشای سازه آسیب نبیند.
• خیمه
در این سازه که سطح آن به شکل خیمه مانند است، ستون ها و قوس ها به شکلی طراحی می شوند که نیروها را به سمت لبه های بالا و پایین انتقال می دهد و سپس توسط ستون ها به سمت زمین انتقال خواهد داد. این فرم از سازه های غشایی در طول سالیان زیادی مورد استفاده مردم بوده است و همچنین در ساخت سقف متحرک افراد بیش تر این مدل را می پسندند.
• آرک
سطح آرک در سازه های غشایی یکی از مدل های سنتی در این صنعت به شمار می رود که در دیرباز معماران در رابطه با سقف های طاق ضربی ازآن استفاده می کردند. این مدل با مدل زین اسبی بسیار شبیه به هم هستند، نیرو در سطح آرک مانند مدل زین سبی منتقل می شود، اما تنها تفاوت انتقال نیرو این دو مدل در سطوح آرک گوشه های بالا و پایین کنار هم قرار دارند.

بیشتر بخوانید  هزینه اجرای سازه های پارچه ای

قیمت سازه های غشایی

مزایای استفاه از سازه های پارچه ای

سازه های غشایی به دلیل مزایای زیادی که دارد، موردتوجه افراد زیادی قرار گرفته است. مهم ترین مزایای این سازه عبارت است از:
• دوام و ماندگاری زیاد درشرایط جوی متفاوت
• سرعت زیاد در اجرا و نصب آن
• به صرفه بودن آن به دلیل ارزان بودن و کم بودن مصالح در ساخت
• دارا بودن سطح براق و انعکاس مناسب نور خورشید
• وزن مناسب سازه
• پارچه به کار رفته در سازه ضد حریق است

سفارش سازه های غشایی

مراحل ساخت و سفارش این نوع سازه

امروزه با توجه به دسترسی عموم مردم به اینترنت کار برای خرید و انجام فعالیت های روزمره مانند امور بانکی و … بسیار ساده شده است. از این رو افراد معمولا به دنبال تنوع و کیفیت بالا در انتخاب سازه های غشایی هستند، به همین دلیل این افراد می توانند با مراجع به سایت سازینو با مطالعه و مشاهده انواع سازه ها با خیال راحت مدل مد نظر خود را انتخاب نمایند. شرکت سازینو با دارا بودن تجربه چندین ساله در ساخت و طراحی این سازه ها و به کارگیری افراد حاذق و توانا در گروه خود توانسته است، اعتماد مشتریان خود را به خوبی جلب کند. شما برای سفارش این سازه باید ابتدا بدانید
• با شرکت مورد نظر تماس گرفته و در خواست مشاوره خرید بفرمایید.
• سپس شرکت مورد نظر کارشناس مربوطه را برای بررسی فضای به کارگیری سازه ارسال می کند.
• حال با توجه به مدل انتخابی شما کارشناسان اقدام به طراحی و اجرای فنداسیون می پردازند.
• گام بعدی آماده کردن متریال مورد نظر برای ساخت سازه خواهد بود.
• سپس شروع به طراحی و پیش ساخت سازه خواهند کرد.
• قدم بعدی ساخت اتصالات مورد نظر با توجه به اندازه گیری های مربوط به سازه می باشد.
• مرحله بعدی کار رنگ آمیزی و بسته بندی قطعات خواهد بود.
• سپس بعد از آماده سازی تجهیزات مورد نیاز به نصب سازه های غشایی اقدام خواهند کرد.

تفاوت سازه های غشایی و سازه های چادری

بسیاری از مردم تفاوت بین سازه های غشایی و سازه های چادری را نمی دانند اما باید به این مسئله اشاره کنیم که سازه های چادری به سازه های غشایی گفته می‌شود که از پوشش های چادری به عنوان غشای سازه در آنها استفاده می شود. چادری که در این موارد استفاده میگردد، چادرهای الیافی که از آنها با نام پلیمر یاد می شود، نمی باشد بلکه به صورت غشایی نازک موسوم به پارچه است و عمری نسبتا طولانی دارند.

ساختار سازه های غشایی

از ابتدایی ترین نوع سازه های غشایی می توان به چادرهای ایلات و عشایر اشاره گردیده که انعطاف پذیری خوبی دارند. سیستم های غشایی با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود برای صنعت ساختمان بسیار مورد توجه قرار گرفتند، این سازه ها برای بناهایی نظیر زمین بازی، باغها، تراس‌ها، پارکینگ ها و برخی المان های شهری مناسب هستند. 

جنس مورد استفاده در سازه های غشایی در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی بناها متفاوت هستند و وزن آنها بسیار سبک است. وزن سبک این سازه ها به همراه تنوع در شکل و ساختار سبب میشود تا شما بتوانید طرح های متنوعی را برای سازه ها به وجود بیاورید. از پلی‌استر با روکش پی‌وی‌سی برای ساخت چادرها استفاده می شود. این سازه ها با توجه به نیروهای کششی بسیار بزرگ قابلیتی نظیر انعطاف پذیری بالا‌، قابلیت عبور نور‌، قابلیت تمیز شوندگی خوبی را دارا هستند.

طراحی مورد نیاز برای این نوع سازه

چهار عامل مهم از جمله فرم غشا، طراحی تکیه گاه، انتخاب مصالح مناسب و طراحی دقیق لبه ها از جمله عوامل مهم طراحی سازه های غشایی هستند.  فرم معماری در تمامی این نوع سازه ها یکسان می باشد و به همین دلیل درک رفتار سازه یک عامل مهم برای طراحی سازه غشایی است.

طراحی ساختمان ها با سازه های غشایی با طراحی ساختمان معمولی تفاوت دارد و در این نوع طراحی نباید ابتدا پلان بنا را بکشید و سپس آن را اجرا کنید بلکه در این مساله در گام اول طرح اولیه با توجه به عملکرد ارائه می‌شود، گام بعدی ساخت ماکتی به مانند آن می باشد و در نهایت شما باید تمامی جزئیات سازه را طراحی کنید. این نوع سازه ها غالباً توسط ستون مرکزی نگهداری میشوند. برای جلوگیری از پارگی در پارچه،ان  ستون به صورت قارچی اجرا می گردد.

معایب سازه های غشایی:

  • اول، کوتاهی عمر.
  • دوم،‌کم دوامی.
  • سوم، آسیب پذیری در مواجه با آتش سوزی.
  • چهارم، بی ثباتی شکل.
  • پنجم، چروک شدن.

مراحل پیاده سازی و نکات فنی سازه های چادری به چه شکل است؟

  • اول، طراحی اولیه و فرم یابی: در طراحی سازه‌ های پارچه ‌ای باید چهار عامل را مورد توجه قرار دهید و با توجه به عملکرد و نیروهای وارده، فرم مناسب برای پارچه را به دست آورید.
  • دوم،‌ طراحی و اجرای فنداسیون: قسمتی از سازه پارچه ای می باشد که وظیفه ی منتقل کردن نیرو از ستون ‌ها به زمین و خاک اطرافش را بر عهده دارد. بر طبق نوع سازه پارچه ای و میزان نیروهای وارد شده، بافت لایه‌ ها، نوع خاک زمین و شرایط آب و هوایی منطقه، می ‌توان تیپ و ابعاد شالوده را انتخاب و تعیین کرد. ابعاد پی‌ ها به میزان برف و وزش باد و نوع خاک محل بسته است.
  • سوم،‌ طراحی الگو و جوش پارچه: پارچه‌ های به کار گرفته شده در این سازه‌ها، طی یک پروسه صنعتی تولید می ‌شود و در تولید آن از مدرن‌ ترین تکنولوژی‌ها و استانداردها استفاده می گردد. به منظور تولید پارچه ‌های روکش دار باید استانداردهای لازم در همه ی مراحل از مرحله تولید الیاف تا بافت و اتصال روکش، رعایت گردد.
  • چهارم، طراحی و ساخت سازه: قسمت دیگری از سازه‌ های پارچه ای، عناصری می باشند که وظیفه ی انتقال بار غشا به فنداسیون و سپس زمین را بر عهده گرفته اند. این عناصر به ‌صورت عمومی سازه نام دارند. سازه ‌ها در این سیستم به شکل دیرک ‌های خارجی، کابل‌ های معلق و دیرک ‌های داخلی می باشند.
  • پنجم، رنگ آمیزی و بسته بندی: از دیگر مراحلی که در فرایند ساخت سازه‌ های پارچه ای و غشایی طی می‌ شود، رنگ آمیزی سازه و اتصالات است. به خاطر نمایان بودن سازه و اتصالات در سایبان مدرن، زیبایی و ظرافت در سازه و اتصالات از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • ششم، طراحی و ساخت اتصالات: به خاطر تنش‌های بالای ناشی از پیش ‌تنیدگی و نیز بارگذاری سازه‌های غشایی، در لبه‌ ها و مرزهای غشا، این بخش ‌ها نیاز به طراحی و مقاوم سازی به خصوصی دارند.
  • هفتم، انتخاب تجهیزات نصب: در نصب سازه ‌های غشایی به خاطر شیوه ی نصب پارچه، که نیاز است به تدریج و به شکل یکنواخت و از همه ی تکیه گاه‌ ها، به پیش تنیدگی نهایی خود برسد، باید از نیروهای متخصص در این ضمینه به همراه تجهیزات مناسب برای این امر استفاده نمود.
  • هشتم، نصب و تحویل پروژه: تیم اجرایی با پیشرفته ‌ترین تجهیزات نصب و ایمنی و به وسیله ی نیرو ‌های آموزش دیده و مجرب سعی بر آن دارد تا پروژه‌های این شرکت بر اساس نقشه‌ های اجرایی را در کمترین زمان و با کیفیت به پایان برساند.
بیشتر بخوانید  مزایای استفاده از سازه های چادری

فرم‌های سازه‌های کششی:

به منظور انتقال نیروهای عمود بر سطح پارچه مثل بار باد به سمت بالا و بار برف به سمت پایین ‌باید در سطح پارچه انحناهایی عمود بر هم به وجود آورد. در ریاضیات فضایی به سطوحی که در هر نقطه دو انحنای عمود بر یکدیگر داشته باشند سطوح آنتی کلاسیک می گویند. سطوح انتی کلاستیک دارای انواع متفاوتی هستند که در ادامه به بررسی ۳ مدل از آن‌ ها که بیشتر در سازه‌ های پارچه‌ ای کاربرد دارند، اشاره می کنیم. به جرات می ‌توان ادعا نمود همه ی سازه‌ های پارچه ‌ای به وجود آمده در دنیا ترکیبی از این سه نوع رویه کلی تشکیل شده‌اند.

اول، سطح زین اسبی (Hyperbolic):

در این مدل از سطوح بار وارده به وسیله ی گوشه منتقل خواهد شد. در این مدل سطوح دو گوشه به سمت پایین و دو گوشه به سمت بالا هستند. گوشه ‌های پایین نیروهایی به سمت بالا و گوشه‌ های بالا نیروهایی به سمت پایین را منتقل خواهند کرد.

دوم، خیمه (Conic):

در این مدل از سطوح با استفاده از انحنا در سطح پارچه نیروها به دو سمت سطح منتقل می شود. این نوع از سطوح سالیان بسیار زیادی است به عنوان سطوح باربر خیمه ‌های موقت نیز به کار می روند. در این فرم همه ی بارها به سمت لبه پایینی و بالایی رویه انتقال یافته و در آخر به وسیله ی اتصال به زمین یا ستون‌های میانی رویه مهار خواهد شد.

سوم، آرک (Arch):

رویه آرک شباهت بسیار زیادی با زین اسبی دارد! با این تفاوت که گوشه‌های بالا و پایین در کنار یکدیگر قرار دارند. این فرم از رویه در گذشته به منظور انتقال بار در سقف‌های سنتی طاق ضربی استفاده شده ‌است.

قیمت سازه غشایی:

عملکرد سازه پارچه ای کششی قیمت سازه غشایی را نیز مشخص می کند. هر چه توابع کلی تر باشد، قیمت سازه غشایی کششی بیشتر خواهد شد. درنتیجه زمان خرید اسکلت و پارچه کششی باید توجه بیشتری به درک جامع عملکرد سازه پارچه کششی کرد. از جمله عوامل اثر گذار در قیمت تمام شده ی  این نوع سازه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اول، نوع طرح انتخابی از سمت مشتری.
  • دوم، ابعاد کار و مساحت نهایی پروژه بر اساس پلان کار (متراژ پارچه ملاک تعیین قیمت نمی باشد.)
  • سوم، محل اجرای پروژه (تهران یا شهرستان).
  • چهارم، نوع پارچه ی انتخاب شده به وسیله ی مشتری.

جمع بندی:

با اطلاع از علل روند قیمت سازه چادری کششی، امیدوارم به کمک مطالب فوق، درک کلی از عوامل مشخص کننده قیمت سازه های غشایی داشته باشید. سازه چادری محصولی حرفه ای بوده که در زمینه طراحی، تولید، ساخت و نگهداری سازه های غشایی و پارچه ای مشغول فعالیت است. ممنون از همراهی شما عزیزان.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *